Den 29. juli
2017 er det 10 år siden Færøerne overtog Den danske Folkekirke på Færøerne,
navngav kirken Den færøske Folkekirke og fik samtidig ny biskop Jógvan
Friðriksson. I 2017 er det tillige 40 år siden den første færøske kvindelig
præst blev indsat, præsten Elsa Funding, i Hvalba kirke på Suðeroy. Endvidere
er det 50 år siden den første præst blev ordineret på Færøerne og 80 år siden provsten
Jacob Dahl oversatte det ny testamente direkte fra originalsproget, græsk, til
færøsk. I 2017 er det 460 år siden bispeembedet blev nedlagt og 500 år siden reformator
Martin Luther opslog sine 95 teser på kirkedøren i Wittenberg. Alt dette kan
fejres i 2017 og alt dette har stor betydning for nutidens færøske Folkekirke.
Der blæser
nye kirkelige vinde på Færøerne. Folkekirken er færøsk. Det færøske folk har
fod under eget bord og det bærer kirken præg af. Fordi man er vant til at
arbejde sammen, i byen og bygden, forstår man at smøge ærmerne op og arbejde
for at den nye kirke kommer godt fra start. Medlemmerne er vant til at
samarbejde, på bygdens byggeprojekter og på havets arbejdsplads, hvor der ikke levnes
mulighed for at springe arbejdet over. Der er rigtig mange frivillige i den
færøsk kirke, der forstår at arbejde for ”vores kirke”. Hvis modersmålet er
hjertesprog, må kirken være hjerteblod. Der er dog stadig områder i kirken der
endnu er uforløst. Den færøske Folkekirke var det første færøske
frigørelsesprojekt. I dag er det ikke til at forstå at kirken for 10 år siden,
hørte under Københavns stift, når kirken i dag er en sprudlende kirke med
udlandsafdelinger i København og London.
Den færøske
Folkekirke ønsker dog en lovgivning, der er up-to-date. Medlemmerne ønsker at
selvstændiggøre kirkerådene (menighedsråd). Som det er i dag, har de frivillige
i den færøske kirke, ikke det store ord at skulle have sagt. I Danmark har
menighedsrådsmedlemmer lovmæssig indflydelse på deres eget arbejde, mens den
tilsvarende lovgivning på Færøerne lader vente sig.
Sammenslutningen
for kirkerådsmedlemmer fik deres egen organisation, med sæde, både i stiftsråd
og provstiudvalg som høringspartner. Dog føler kirkeråds-medlemmernes
sammenslutning at lagtinget handler hen over hovedet på dem. På trods af de er
med til at indføre love skal alle spørgsmål vedrørende love og økonomi først
igennem politikernes (lagtingets) nåleøje, og når lagtinget har talt, så skal
lovene godkendes i det danske Folketing, inden lovene kan ibrugtages. Det er en
langsommelig proces, for en helt ny Folkekirke. Det går kun for langsomt for
den nye kirkerådssammenslutning, der er trådt i arbejdstøjet.
Færøerne er
den sidste kristne bastion. 83% er medlem af Folkekirken. Religion har, uligt
Danmark, aldrig forladt den offentlige debat. På Færøerne er der en udbredt
politisk religiøs retorik. Religion på Færøerne har stadig stor betydning, som
en samfundsbærende institution, men også som det enkelte individs betydeligste
referensramme.
I et samfund
som det danske, ”punker” man præsten, for at være mere om sig i den offentlige debat
og præsten er religion personificeret.
Hvor præsten er talerør for den passive kristne i Danmark er det
almindeligt på Færøerne at alle og enhver udtaler sig om tro, religion og
kirke, også politikere i lagtinget og på de elektroniske medier.
Kristendommen
spiller en stor rolle i det daglige liv. Det er ikke fordi det færøske samfund
har stået i stampe, tværtimod det har blot haft en meget kort modernitet og
kirken har formået at følge med ind i moderniteten. Derfor er kirken på
Færøerne stadig den urokkelige klippegrund samfundet bygger på, fordi kirken
har formået at ændre sig i takt med samfundets ændringer. Kirken er blevet mere
liberal, inkluderende, mindre traditionsbundet og dogmatisk. Det religiøse liv
har gennemgået en langsom ændring. På en forunderlig måde er det lykkedes
kirken at følge med samfundet, selv mens udviklingen gik stærkt.
Måske skal
vi læse forfatteren Jørgen Frantz Jacobsens beskrivelse af kirkegængere i hans
roman ”Barbara”, for at finde grunden til at samfundet og kirken (og kirken og
kirkegængerne) på Færøerne er ét: ”Men fælles for alle var, at deres ånde kunne
ses i den bitterlig kolde luft, som grå skyer ”. Inde i kirken, er vi alle
mennesker. Guds børn. Derfor er det på Færøerne umuligt at skille politik og
religion ad. Alle har en mening og giver den til kende af et godt hjerte til de
der vil høre på det. Det er vidunderligt at alle føler, de har en andel i
kirken, fordi de tror.
Men hvad kan
vi så lære af den færøske Folkekirke? Vi bruge den færøske model om inddragelse
og respekt for de frivillige i kirken.
Vi kan lære at vi i Danmark ikke behøver mange ansatte, for at kunne
holde en gudstjeneste hvor alt står klappet og klart. Man bør give de
frivillige i Danmark lige så frie tøjler som på Færøerne.
Der er
selvfølgelig en større fortrolighed med kirken på Færøerne, men ved at præsten
og kirkerådet (der jo også er frivillige) overlader større kontrol med arbejdet
til de frivillige, bliver stoltheden over kirken så meget større, når man ikke
har præst og menighedsråd, der ånder én i nakken.
Vi skal
holde fast i at decentralisere Den danske Folkekirke og give folket kirken
tilbage, så de føler ejerskab overfor ”vores” kirke. Lade grupper i sognet, der
ønsker at bruge kirken selv stå for den del de bruger i kirken og tage ansvar
og ejerskab.
Et af de
alvorligste problemer de danske menighedsråd står overfor er udmeldinger af
Folkekirken og spørgsmålet om hvordan vi skal opretholde de små landsogne. Tænk
hvis de danske kirker havde haft lige så stor tradition med degnegudstjenester,
frivillige klokkere og gravere som på Færøerne, så havde der været gudstjeneste
i sognets kirke, uanset hvor få Folkekirkemedlemmer der var. Den frivillige
degn ville læse en prædiken og gøre sig umage med at finde salmer til teksten
og dagen. De små sogne kunne holde fast i deres kirker og have høst-,
allehelgen-, konfirmationsgudstjenester blot med frivillige degne,
kirketjenere, ringere, kagebagere og kaffebryggere etc. Mange aktiviteter i små sogne i Danmark udgår
i forvejen fra kirken. Det er kirken der er med til at binde sognet/byen
sammen.
Til gengæld
kan menighedsrådsmedlemmer i Danmark fortælle de færøske menighedsrådsmedlemmer
den gode historie om menighedsrådenes selvstændighed. I Danmark blander
politikere sig som regel ikke i kirkens anliggender og alle love skal kun
gennem folketinget. På Færøerne skal den helt nye Folkekirke kæmpe for at få
indflydelse. Det går kun for langsomt for sammenslutningen for kirkeråd, der
ikke synes at have det fulde ansvar for kirkens liv og vækst.
Færinge har
skullet kæmpe for det meste: frihed, selvstændighed, sproget og kirken. De har
været vant til at stå sammen om kampen, gensidig hjælp leder til større styrke.
Kirkerådet kæmper nu for indflydelse i den unge færøske kirke. Dertil må vi
indgyde dem mod, med bibelens ord: ”Fat
mod! Vi vil kæmpe tappert for vores folk og for vor Guds byer. Så må Herren
gøre, som han finder for godt! ” (2. Sam 10,11-12). Fat mod!
Kommentarer
Send en kommentar